korkade bloggerskor!

Tänkte för tillfället få ut några av mina agressioner här på bloggen
ingen har väl missat att både Kissie och Dessie skaffat sig varsin bedårande hund
en HUND av rasen Chihuahua
tyvärr benäms den inte som hund utan just som en Chihuahua
dessa människor tycks knappast se deras senaste inhandlade "produkt" som en levande varelse

Dessies hund Coco tillbringar en hel del tid i hennes handväska
eftersomm att "han inte orkar gå så långt"
hallå! orkar han inte gå bara för att han är en liten hund?
eller hör han hemma i din handväska för att han råkar vara en chihuahua?
snälla, en chuhuahua är som vilken annan hund som helst
och behöver minst lika mycket motion och stimulans som någon annan ras

det är just av den anledningen små raser har en tendens att bli bossiga och bortskämda
dom är ju SÅ söta och SÅ små
dom ska få precis som dom vill
och självklart inte behöva gå, det orkar ju knappast deras stackars ben med

tycker redan synd om Kissies lilla vovve då den knappast kommer ha det lätt
jag är mycket medveten om hur fördomsfull jag just är men...

Varken Kissie eller Dessie verkar ha den minsta aning om hur en valp påverkas av de första veckorna i sitt nya hem
dom är ju ute och flänger hela tiden, super och praktiskt taget bor i sina jävla solarium


det känns verkligen som om dom inte alls ser dom som hundar
utan bara som en chihuahua, denna veckans accessoar

jag skaffar hund för att jag ända sedan jag var liten har drömt om att få ha hund, jag älskar djur!
angående mitt rasval så kan jag nog inte RIKTIGT förklara varför det blev just en chihuahua
jag stötte på rasen när jag var i 8 års åldern och tyckte att dom var så söta!

jag har aldrig varit riktigt förtjust i stora hundar då dom skrämmer mig
chihuahuan har ett speciellt utseende som verkligen tilltalar mig
jag har övervägt andra raser pga just att jag inte vill bli tagen som någon som bara vill ha en ny "handväska"
men ingen ras har riktigt fångat mitt intresse så som denna charmiga ras har
för charmiga det är dom! dom har verkligen ett speciellt sätt som skiljer sig från många andra raser

jag är överlycklig över att  jag snart ska få ta del av denna otroliga rasens charmiga personlighet!


_____________________________________________________________________________________

hehe sådär nu har jag fåt det ut mig.... SRY Dessie och Kissie :P


Kommentarer
Postat av: Anonym

Uhm... Verkar som om inte du heller vet så mycket om hundar. Enda anledningen till att Dessie har coco i handväskan är just för att han är en valp. Som inte får gå! En valp ska absolut inte gå mer än 5 min.. Gäller alla hundraser. Helst mindre än det. En hund ska inte gå långt förrän dom är runt 6 månader. Dom kan få problem med leder och muskler och få väldiga problem med ryggen om man tvingar hunden att gå längre sträckor. Så jag tror inte det är Dessies och Kissies hundar du ska tycka synd om. Det är nog lika synd om din hund. Eftersom du tydligen inte heller fattar hur en chihuahua ska behandlas.

2010-12-14 @ 00:46:30
Postat av: Anonym

LOL på dig "Anonym"

nej en valp ska inte gå långt, det vet jag men då tar man inte med den ut.

tycker änna lite synd om dig med, du verkar vara lika blåst som dom!

2010-12-14 @ 11:55:58
Postat av: Anonym

"Anonym"- Det är inte så att hunden går runt mer än 5 minuter åt gången när du har den hemma i lägenheten? Det är ju bevisat att hundar som inte får röra sig ordentligt som valp får problem med lederna senare i livet.....

2010-12-14 @ 15:43:37
Postat av: Svea och Torres

Lol orka vara anonym, din jävel! En valp KAN gå långt, man kan lätt vara ute med den 1 timme men då går man i valpens takt och vilar lite då och då. Den som inte kan något om hundar är DU. Den bygger ju muskler och förstärker lederna genom att röra på sig, rör den inte på sig blir den stel och får ryggproblem senare i livet då den inte kan bära upp sin vikt för att den inte har ryggmuskler!! Är du så himla kunnig var inte anonym då! Tycker lite synd om DIN hund om den inte får röra på sig och hur går de med miljöträning då om den inte får vara ute mer än 5 minuter!? Tror inte att din hund är så himla bra mentalt. Undrar hur det skulle gått på mh testet med din hund? Ser du de här svara gärna i min blogg!!

2010-12-14 @ 19:44:02
URL: http://wbsjollyjumper.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja "lol" min hund mår ju jättedåligt.

Du ska veta det att jag gjorde misstaget att vara ute för länge med min hund när han var valp. Knappt 30 min åt gången och då börja han direkt få ont och få växtvärk. Hm, vem har mest information när det gäller valpar då? En som tydligen aldrig tagit hand om ett djur själv eller en som skött djur hela livet? Min hund fick åka in till veterinären och bli röntgad och äta medicin och dyrt foder för hans leder pga misstaget att jag var ute för länge med honom. Enligt veterinären så SKA man INTE gå ut med en hund för länge när dom är valp för dom kan få muskelvärk, ledvärk och få problem med att växa som dom ska. & det är skillnad på att ha en hund inomhus och utomhus. Verkar onekligen som om ni som "hänger" här är rena rama amatörerna.

& jo, min hund får röra på sig nu. Men det första året fick han knappt gå ut utan att bli buren pga misstaget jag gjorde. Det kommer bli dyra kostnader och antagligen en avlivad hund om du tänker gå ut med honom i flera timmar om dagen när han är så liten som han är. Man ska börja gradvis, 5-10 min åt gången dom första månaderna, sen öka lite åt gången. Och blir hunden trött ska du lyfta upp den och BÄRA den hela vägen hem. För tröttar du ut muskler och leder på en ung hund så kommer den inte leva länge. Ni behöver inte gå till personangrepp för att jag försöker få Alexandra att förstå att en hundvalp (eller vuxen hund) är verkligen inte en leksak. Något som bortskämda småungar har väldigt svårt att förstå. Ta emot informationen istället för att gå till personangrepp mot någon som tydligen vet mer än dig. Personangrepp går att anmäla, you know that? :)

2010-12-16 @ 23:52:43
Postat av: Svea och Torres

och vad är det jag har gjort för personangrepp!? Jag har bara sagt vad ja har för erfarenhet och hur JAG gör med mina hundar. Visst den första månaden gick jag ingenting med min senaste hund men därefter gick jag längre. Nu är de inte så att jag går 1 timme hela vägen utan jag stannar och vilar när han blir trött. Min hund ska börja träna agility när han fyller 1 och då MÅSTE han ha muskler och kunna hoppa. Vaddå amatör!? jag har haft hundar o hästar i hela mitt liv. Nu är de slut diskuterat för jag orkar helt seriöst inte snacka hundar med en nybörjare.

over & out

2010-12-17 @ 11:48:06
URL: http://wbsjollyjumper.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, märker att du inte hade så mycket att säga till om till slut där. Som sagt, en hunds muskler byggs upp gradvis. & du tror väl inte att du ska kunna börja träna din lilla "sötnos" direkt när du får hem honom? Hoppa dit och hit och träna det och det för att DU ska få dig en agility-hund när han fyller 1? Det krävs oerhört lång tid och oerhört mycket tålamod för att kunna träna en hund. Men fine, gör som du vill. Gå ut med honom i timmar nu, bygg "muskler" och sen när du väl ska börja med agility så kommer hunden vara förstörd. Och du orkar inte diskutera med en nybörjare, som har 3 hundar av olika raser, haft och tränat 4 hästar och en massa andra djur. Och du kallar mig nybörjare?

Hoppas du fattar att du inte kan behandla din hund som en leksak. För det är ju exakt vad såna som du gör. Alexandra verkar ju iallafall försöka få reda på hur man sköter en hund till skillnad från dig. För du tror ju att du kan allt redan. Vilket märks väldigt tydligt. Men om du vill veta något om hundar så kan du ju ta och läsa kommentarerna på Kissies blogg, där står väldigt mycket och väldigt bra information ang chihuahua-rasen! Ger dig bara tips, om du inte tar emot dom så är inte det mitt problem. För det är inte min hund.

& btw, det spelar ingen roll om jag så skulle skriva mitt namn istället för att vara anonym här på din lilla blogg. För du vet inte vem jag är ändå lilla prinsessan.

2010-12-17 @ 16:55:20
Postat av: Svea och Torres

Nu är det så att jag inte har en chihuahua utan en tollare som är en AKTIV hund. Jag har haft häst hela mitt liv, tränat för många bra instruktörer och tävlat en massa + att jag har ridit in 3 hästar. Har läst om hundar, gått kurser och träffat TREVLIGT folk på brukshundklubben och även haft hund i familjen. Började träna tricks med min hund när jag var 10 år och redan då började jag ta reda på info om dom olika hundsporterna. Min nuvarande hund skulle aldrig i livet klara 5 minuter ute och sen in igen och jag går INTE i timmar utan går 1 timme morgon och kväll och mellan där 2 promenader på 30 min och under de promenaderna kör vi även lite godissök och spårar. Hahaha visst att han kommer att vara förstörd verkar som om du bara haft småhundar så du kan inte yttra dig om hur en jakthund ska tränas och aktiveras. Ett tips: Skaffa dig ALDRIG en jakt eller vallhund! :)

2010-12-19 @ 17:04:09
URL: http://wbsjollyjumper.blogg.se/
Postat av: Anonym

Får jag fråga vad hästar har med hundar att göra?

Men jag kanske också ska skryta lite om min häst-vetenskap? Jag har ägt 2 hästar, tävlat MSV dressyr och LA hoppning. Utbildat "avdankade" varmblod som nu idag går LB/LA i både dressyr och hoppning. Jag har ridit in 6 hästar, tränat ridskolehästar, tränat för hopptränare, ridit för dressyr tränare. :)

& får jag fråga vad MIN hund har med Alexandras chihuahua att göra? Hon har en valp, på 8-9 (?) veckor.. Min hund är 3 år gammal, och är en schäfer. Jag motionerar honom 2 timmar på morgonen, 1 timme på dagen och 1½ timme på kvällen. Ibland mer då han får följa med när jag tränar hästar.

Och vadå "yttra dig aldrig om hur en jakthund ska tränas?" Jag har inte snakkat om din jävla jakthund :S Jag har sagt att Alexandra inte ska klaga på bloggare bara för att dom inte går ut och går med deras 8 veckors valpar flera timmar om dagen när dom kan få problem av det... Herregud asså. Du behöver inte sitta och skryta om din hund för jag sktier i den totalt faktiskt. Det var inte dig och din vetskap och ditt skryt jag skrev till alexandra för att höra. Klarar inte Alex att svara för sig själv eller? Och varför använder du inte ditt vanliga namn ist för "Svea"? Du är väl ingen bondpiga från -20 talet eller?

Som sagt, det är inte dina kommentarer jag skrev till Alexandra för att få höra. Jag skrev till henne för att jag ville tipsa henne om att inte gå ut för mkt med en valp i början för dom kan få problem med leder ooh få växtvärk / växa fel.

Jag har jobbat på hund-dagis med många olika raser och har vart dag-matte åt flera stycken med. Jag vet rätt mycket om både små & stora hundar. Men jag skiter faktiskt i din hund. Det är alexandras jag bryr mig om och jag hoppas hon inser att hon inte ska gå långt med den.

2010-12-20 @ 08:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0