Samhain ---> Halloween

Min favorit högtid i det magiska årshjulet kallas numera för Halloween runt om i världen

Enligt gammal hednisk religion var den 31:a oktober  natten då allvärldens otyg och ondska, andar och demoner samt de själar som redan lämnat de levandes rike återvände för att, under en natt, härja fritt

Av rädsla för dessa ohyggliga väsen  anårdnades en stor fest varje år.
Man tände stora brasor och klädde ut sig till skräckinjagande figurer i hopp om att skrämma bort all onda varelser och väsen.
Andra ängnade denna dag åt att smycka sitt hus med lyktor och ljus för att lysa upp vägen åt dom som avlidit under året
som på Samhain begav sig av till dödsriket.
Man offrade också mängder av mat som de avlidnas själar kunde ha på resan, ritualer utförder för att önska dessa lycka på andra sidan eller för att skydda sina familjer från onda andar.


Detta är altså Halloween firandets historia enligt mig, det som jag tror på.

Eftersom att min tro lutar åt den Wiccanska tron så är Samhain viktig för mig
då det är början och slutet på det magiska årshjulet
Mörker och ljus möts
De döda och de levande...
Detta är alltså tiden då vi hedrar de som lämnat oss




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0